Förkylning

Troligen så har jag gått och blivit förkyld men som tur verka det vara en helt vanlig förkylning men har hittat 2 väldigt bra recepet som man ska göra när man känner av minsta lilla symptom kommer skriva dom längre ner i inlägget.

Varit ute i Klingsta och rastat hundarna på en promenad sedan en sväng på gymet men kände mig seg och kan bero på förkylningen. Väl hemma igen åt jag en snabb lunch och sedan ner på stan för att träffa Kattis och ta en fika med henne på stan och tycker vi hade det mycket trevligt tillsammans, pratade om allt möjligt och imorgon om min förkylning nu försvinner under natten så ska vi ta en fika hos henne och en lång promenad med Caddy.

Efter stan så åkte jag och hämtade Carro för att skjutsa henne till apoteket för hon hade inte orken att köra själv och jag skulle ändå handla på city cross. Tog en sväng på birsta och inhandlade hängare till toaletten för har ingen stans att hänga blöta handdukar.

Här kommer recpeten:

Timjan är den bästa förklyningskuren. Den är bakteridödande, värmande, slemlösande och är den perfekta örten när man börja känna av minsta lilla förkylning. Timjan stärker även immunförsvaret och man kan dricka det som te eller ta en bad.

Timjanbad
1/2 dl torkad eller 1 dl färsk timjan
2 liter vatten

Häll vatten i en kastrull och tillsätt timjan, låt detta koka upp under lock. När vattnet har kokat upp sänk värmen och låt blandningen sjuda ett par minuter. Tappa upp ett varmt bad men inte för hett och tillsätt timjaninfusionen och bada i minst 15 minuter, svep sedan in dig en varm morgonrock och drick en kopp men timjanté.

Timjanté

5 dl vatten
1 msk torkad eller 2 msk färsk timjan

Häll vattnet i en kastrull och tillsätt timjan, lägg på locket och koka upp vattnet. Lyft av kastrullen från plattan och sila bort timjanen.
Receptet räcker till 2 koppar


När du har druckit en kopp med timjanté gå då och lägg dig under ett varmt täcke och sov gott medans kroppen svettas ur förkylninge. 





                                                                                               


Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback